For
å bli medlem av Norsk Forening for Analytisk Psykologi skal søkerens
utdannelse ha følgende innhold:
- Personlig
læreanalyse, minimum 300 timer
med en av IAAP (International Association for Analytical Psychology)
godkjent analytiker. Læreanalysen skal føre til at kandidaten blir
kjent med egne problemområder og bearbeider og lærer å mestre
disse. I kjølvannet av denne selvrefleksjonen og bearbeidingen skal
læreanalysen føre til en modning slik at han/hun skal kunne
arbeide med lidende mennesker og skille mellom eget og klientens
materiale (uten projeksjoner). Minst 100 timer skal være med en og
samme analytiker for å sikre en prosess over tid.
- Teoretisk
undervisning, minimum 400 timer,
som skal omfatte psykopatologi, psykiatri, generell kjenneskap til
jungiansk psykologi og andre psykologiske retninger, inkludert
utviklingspsykologi, samt symbolforståelse og andre temaer som har
relevans for det terapeutiske arbeidet med andre mennesker. Se nærmere
spesifikasjon nedenfor.
- Praktiske
terapeutisk arbeid under supervisjon av en læreanalytiker godkjent av IAAP. Praktisk terapeutisk
arbeid skal utgjøre til sammen minst 300 timer med minst 3
forskjellige klienter av begge kjønn. To av terapiforløpene skal være
på minimum 80 timer. Supervisjon skal utgjøre minimum 80 timer
individuell supervisjon med minst to forskjellige læreanalytikere
og minimum 60 timer i grupper.
- Skriftlige
arbeider inkludert
beskrivelser av terapiforløp og ett større vitenskapelig arbeid
knyttet til anvendelsen av jungiansk psykologi. Se spesifikasjon
nedenfor.
I tillegg til de
ovennevnte kravene skal et medlem ha gjennomført et 12 ukers praktikum
ved en psykiatrisk klinikk hvis vedkommende ikke har slik erfaring fra før.
Dette kravet kommer i tillegg til teoretisk undervisning for at den
enkelte utøver skal ha best mulig kjennskap til alvorlige psykiske
forstyrrelser. Dessuten skal utdannelsen ha minimum 4 års varighet,
hvorav de 2 første årene skal være en forberedelse til å arbeide
praktisk terapeutisk, og de siste 2 årene skal omfatte en fordypning i
de teoretiske fagene samt det praktiske terapeutiske arbeidet.
Opptak til en
utdanning som jungiansk terapeut/analytiker forutsetter en akademisk
grad, embetseksamen eller mastergrad, eventuelt ekvivalent utdanning.
Dette praktiseres i dag ved alle IAAP-godkjente institutter i verden.
Kandidater som utdannes, gjennomgår intervjuer med tanke på vurdering
av selvinnsikt, motivasjon og personlig egnethet til yrket som terapeut.
Minstealder for opptak til et utdanningsinstitutt er 24 år, noen steder
26 år.
Det forutsettes også
at et medlem skal ha kjennskap til sentrale arbeider i Jungs samlede
verker og relevant sekundærlitteratur, samt litteratur knyttet til
generell psykologi og behandling. Videre skal medlemmet være orientert
om nye forskningsarbeider knyttet til både teori og praksis.
Ad
pkt. 2: Teoretisk undervisning
Den teoretiske
undervisningen skal omfatte følgende temaer:
- Grundig
innføring i analytisk (Jungiansk) psykologi generelt og i
utviklingspsykologi, og noe kjennskap til psykoanalytisk
(Freudiansk) tenkning, spesielt utviklingen innen psykoanalysen de
senere årene. Ca. 90 timer.
Målet
er at undervisningen skal føre til kjennskap til ulike teoretiske
innfallsvinkler, men med hovedvekt på den analytiske psykologis
personlighetsmodell. I den analytiske psykologi inndeles psyken i tre
sjikt: bevisstheten, det personlig ubevisste og det kollektivt
ubevisste, som til sammen utgjør en dynamisk helhet. Utviklingen av en
psykodynamisk tenkning gjennom grundig kjennskap til kompleksteorien
skal danne grunnlag for både diagnose og terapeutisk arbeid, og det
skal legges vekt på en forståelse av at det enkelte individ kan
oppleve mening i livet gjennom å være i berøring med og integrere
ulike aspekter av personligheten og leve i et dynamisk forhold til det
ubevisste, som kilde til stadig endring. I denne tenkningen inngår det
et utviklingspsykologisk perspektiv, som inkluderer en forståelse av at
tidlige erfaringer med omsorgspersoner kan forstyrre en normal utvikling
og dermed hindre kontakten med impulser fra det ubevisste. Det skal
videre utvikles en forståelse for at menneskets helhet omfatter både
et emosjonelt, kroppslig, sosialt og åndelig aspekt, og at psykiske
forstyrrelser skyldes en ubalanse i denne helheten.
Det
forutsettes også at utøveren er kjent med senere års utvikling
innenfor jungiansk psykologi, som blant annet omfatter en forståelse av
begreper som Selvet og arketyper som er i tråd med nyere forskning
innenfor nevrofysiologi, biologi o.a.
- Psykologisk
tolkning av drømmer. Ca. 50 timer Se punkt 3.
- Psykologisk
tolkning av bilder. Ca. 50 timer.
Materiale
fra det ubevisste, slik som drømmer, fantasier, spontane indre bilder
som males (metaforer/symboler), danner et viktig utgangspunkt for
arbeidet med å forstå den psykodynamiske bakgrunn for psykiske
forstyrrelser og for å finne frem til ressurser i klienten. Utviklingen
av en følelsesmessig kontakt med disse bildene og symbolene motiverer
klienten til å endre på sin livssituasjon og sine destruktive
reaksjonsmønstre. Denne aktiveringen av egne ressurser, som klienten så
lærer å forholde seg til og integrere gjennom relasjonen med
terapeuten, anses som grunnleggende i den analytisk psykologis metoder.
Utdanningen til jungiansk terapeut må føre til at utøveren forstår
betydningen av og lærer å anvende denne metoden. Det må dokumenteres
at han/hun har kunnskaper og ferdigheter i disse metodene.
- Psykologisk
tolkning av eventyr, myter og alkymistiske tekster. Ca. 50 timer.
Se punkt 5.
- Religionshistorie
og etnologi. Ca. 40 timer.
Utdannelsen
til jungiansk terapeut må også inneholde utstrakt kjennskap til
eventyr, myter, alkymistiske tekster, religionshistorie og etnologi for
å ha et grunnlag for å anvende amplifikasjon i arbeidet med drømmer.
Amplifikasjon er en metode som innebærer å sammenligne drømmemotiver
med motiver i eventyr, myter og ritualer når personlige assosiasjoner
er uttømt som tolkningsnøkkel. Utøveren må ha ervervet seg forståelse
for denne delen av det metodiske arbeidet med drømmer, fantasier og
indre bilder.
- Psykopatologi
og psykiatri. Ca. 40 timer.
Psykopatologi
er grunnlaget for psykiatriske diagnoser, og for å kunne gjenkjenne de
viktigste sykdomsbildene, kreves det kjennskap til forstyrrelser i
bevissthetsfunksjonene (oppmerksomhet og konsentrasjon, klarhet,
identitet, kontinuitet, vitalitet) og øvelse i å gjenkjenne ulike
tilstander. Videre skal utøveren ha lært å gjenkjenne forstyrrelser i
tenkning, hukommelse, følelsesliv, og kunne knytte forstyrrelsene til
de vanligste psykiatriske sykdommer. Det kreves videre kjennskap til
symptomer ved sykdommer som schizofreni, affektive psykoser,
personlighetsforstyrrelser, spiseforstyrrelser og hjerneorganiske
sykdommer. Hensikten med denne kunnskapen er at utøveren skal kunne
vurdere hvilke klienter han/hun kan arbeide med i sin praksis og hvilke
klienter det er nødvendig å henvise videre til eksempelvis offentlig
psykiatri.
- Sammenlignende
nevroselære (ulike teoretiske modeller). Ca. 20 timer.
Utøveren
skal ha kjennskap til ulike psykologiske forståelsesrammer for
nevroser.
- Testmetoder
(assosiasjonseksperimentet). Ca. 20 timer.
Jung utformet teorien
om kompleksene, grunnlaget for det terapeutiske arbeidet, på grunnlag
av det arbeidet han gjorde med assosiasjonstesten.
Denne testen ble først utviklet innenfor den eksperimentelle
psykologi på slutten av 1800-tallet. Dr. Bleuler, som Jung arbeidet
under, mente at testen kunne utvikles videre til bruk i det diagnostiske
arbeidet. Jung fikk oppgaven å gjøre det, og utarbeidet den til en
metode for å kartlegge et menneskes ubearbeidede emosjonelle reaksjoner
– kompleksene. Han kalte altså metoden assosiasjonseksperimentet.
Utøveren av jungiansk terapi skal ha ervervet seg kjennskap til bruken
av assosiasjonseksperimentet.
- Andre
temaer knyttet til psykoterapeutisk arbeid: overføring – motoverføring,
forsvarsmekanismer og motstand, hvordan omgås ubevisst materiale,
den terapeutiske setting (timen, førstegangsintervjuet, betaling,
grenser). Ca. 60 timer.
Den
terapeutiske relasjonen er grunnlaget for en effektiv terapi, og utøveren
må gjennom egenerfaring og teoretisk og praktisk undervisning ha
ervervet seg en forståelse for betydningen av denne relasjonen og
hvilke problemer som aktiveres ved overføring og motoverføring.
Han/hun må også ha lært å håndtere de problemene som oppstår i
overføringen og motoverføringen, eventuelt kunne oppsøke veiledning
hos en annen fagperson når dette trengs.
Den
aktive deltagelse fra terapeutens side skjer gjennom interesse, empati
og samtale der klienten hele tiden er i fokus. Avdekking av den
personlige historie blir viktig for å forstå reaksjoner her og nå.
I
omgangen med ubevisst materiale må utøveren ha lært å vurdere når
klienten trenger en jeg-styrkende for å bli i stand til å forholde seg
konstruktivt til materialet og integrere det. Motstand sees i jungiansk
psykologi som psykens selvregulerende mekanisme og skal respekteres som
det.
Det
skal også i teoretisk undervisning eller i kollokvier ha funnet sted en
klargjøring av konkrete temaer som betaling, timeantall, avgrensning i
forhold til privatlivet, betydningen av førstegangsintervju for det
videre arbeidet.
Ad
pkt. 4 Skriftlige arbeider
1.
I løpet av studietiden skal
utøveren ha skrevet et seminararbeid på 15 – 20 sider
om symbolsk materiale (drøm, bilder eller eventyr) både i første og i
siste halvdel av studiet. Disse arbeidene skal vise om studenten har
integrert og kan anvende symbolforståelse i tråd med jungiansk teori.
- Videre
skal utøveren ha skrevet en rapport for hver klient han/hun har
arbeidet med, og tre av rapportene skal inneholde en lengre
beskrivelse (10 – 20 sider) der det fokuseres på anamnese,
symptomer og diagnose, selve prosessen, situasjoner der endring er
blitt synlig, betydningsfulle drømmer, problematiske situasjoner og
overføring – motoverføring.
3. Et større
forskningsarbeid om et emne knyttet til jungiansk psykologi. Dette
arbeidet skal vise at utøveren har lært å foreta akademisk forskning
og vise at hun/han har integrert teori og vist evne til å vurdere egne
erfaringer i terapeutisk arbeid.